زنده باد ولایت : زائري بارانيام آقا به دادم ميرسي؟/ مناسبت شهادت حضرت علي بن موسي الرضا(ع)
تاریخ انتشار: 97/08/16 17:26
آخرين خبر/ امشب اي شمع گر از ديده رو اشک رواست
که شب ماتم جانسوز ولي نعمت ماست
امشب اي شمع چو من اشک بيفشان و بسوز
خاصه بر حال غريبي که غريب الغرباست
يا رب اين آه غم انگيز ز کاشانه ي کيست
يا رب اين ناله ي جانسوز غريبي زکجاست
در چشم انگورهاي من، نشان مظلوميتت پيداست. کوچه هاي توس، آخرين گامهاي مقدست را به مويه نشسته است. تو، صداي غريب خراساني در هياهوي بيسرانجام فريادها و پچ پچه ها، آن نخل تناوري که شاخه هاي ابديات را خزاني نيست. خيابانهاي نور، به گلدسته هاي به خورشيد رسيدهات ختم مي شوند. تو آرامش دلهاي زخمي و بيقراري هستي که طنين ناله هايشان، در جان ضريحت ميپيچد. از آن سوي آبيها نگاهمان کن؛ که سخت آرزومند توايم و نيازمند.
شهادت امام رضا (ع)
امام رضا(ع) همچون پدران خود از شخصيتي ملکوتي و محبوبيتي فراگير برخوردار بود و همين امر نيز موجب خشم و وحشت دشمنان و عامل اجراي توطئههاي بسيار بر ضد ايشان بود که در نهايت به شهادت آن حضرت منجر شد.
مأمون که براي حفظ حکومت خود امام رضا عليه السلام را از مدينه به مرو آورده بود و با ترفندهاي خود و اطرافيان به اهداف خود نرسيده بود، وقتي که رفتار و قاطعيت آن حضرت را ديد، دريافت که گفتار و رفتار آن حضرت در نهايت موجب ضعف و تزلزل حکومت او مي شود و از سوي ديگر عباسيّان همواره در مورد ولايت عهدي امام رضا عليه السلام مأمون را تهديد مي کردند و به او هشدار مي دادند. در نتيجه وي تصميم گرفت که آن حضرت را به گونه اي از ميان ببرد. ولي کاملاً مراقب بود که اين عمل به طور کاملاً محرمانه انجام گيرد تا مسئله جديدي براي حکومتش پيش نيايد. لذا با مسموم کردن آن حضرت به هدف خود رسيد. امام عليه السلام در روز آخر صفر بر اثر زهر مسموم و دعوت حق را لبيک گفت و به اجداد پاکش پيوست.
زنده باد ولایت : زائري بارانيام آقا به دادم ميرسي؟/ مناسبت شهادت حضرت علي بن موسي الرضا(ع) تاریخ انتشار: 97/08/16 17:26
آخرين خبر/ امشب اي شمع گر از ديده رو اشک رواست
که شب ماتم جانسوز ولي نعمت ماست
امشب اي شمع چو من اشک بيفشان و بسوز
خاصه بر حال غريبي که غريب الغرباست
يا رب اين آه غم انگيز ز کاشانه ي کيست
يا رب اين ناله ي جانسوز غريبي زکجاست
در چشم انگورهاي من، نشان مظلوميتت پيداست. کوچه هاي توس، آخرين گامهاي مقدست را به مويه نشسته است. تو، صداي غريب خراساني در هياهوي بيسرانجام فريادها و پچ پچه ها، آن نخل تناوري که شاخه هاي ابديات را خزاني نيست. خيابانهاي نور، به گلدسته هاي به خورشيد رسيدهات ختم مي شوند. تو آرامش دلهاي زخمي و بيقراري هستي که طنين ناله هايشان، در جان ضريحت ميپيچد. از آن سوي آبيها نگاهمان کن؛ که سخت آرزومند توايم و نيازمند.
شهادت امام رضا (ع)
امام رضا(ع) همچون پدران خود از شخصيتي ملکوتي و محبوبيتي فراگير برخوردار بود و همين امر نيز موجب خشم و وحشت دشمنان و عامل اجراي توطئههاي بسيار بر ضد ايشان بود که در نهايت به شهادت آن حضرت منجر شد.
مأمون که براي حفظ حکومت خود امام رضا عليه السلام را از مدينه به مرو آورده بود و با ترفندهاي خود و اطرافيان به اهداف خود نرسيده بود، وقتي که رفتار و قاطعيت آن حضرت را ديد، دريافت که گفتار و رفتار آن حضرت در نهايت موجب ضعف و تزلزل حکومت او مي شود و از سوي ديگر عباسيّان همواره در مورد ولايت عهدي امام رضا عليه السلام مأمون را تهديد مي کردند و به او هشدار مي دادند. در نتيجه وي تصميم گرفت که آن حضرت را به گونه اي از ميان ببرد. ولي کاملاً مراقب بود که اين عمل به طور کاملاً محرمانه انجام گيرد تا مسئله جديدي براي حکومتش پيش نيايد. لذا با مسموم کردن آن حضرت به هدف خود رسيد. امام عليه السلام در روز آخر صفر بر اثر زهر مسموم و دعوت حق را لبيک گفت و به اجداد پاکش پيوست.
معنا و مفهوم مشهورترين القاب علي بن موسي الرضا(ع)
امام رضا(ع) داراي حداقل 50 لقب اختصاصي است که در ميان امامان معصوم بعد از حضرت علي(ع) در کثرت القاب رتبه ايشان دوم است. برخي از القاب امام رضا(ع) که مشهور هستند، داستانشان جالب و خواندني است. در اينجا تعدادي از اين القاب و داستان انتساب آن ها را به امام هشتم(ع) مي خوانيم.
ابالحسن
کنيه، لقبي است که با «اب» يا «ام» شروع مي شود؛ يعني پدر فلاني ويا مادر فلاني. اعراب براي عرض احترام به يکديگر با کنيه نام هم را صدا مي کنند. معمولاً کنيه هر کسي را با استفاده از اسم فرزند بزرگ تر يا مشهورتر فرد مي سازند ولي گاهي هم قبل از به دنيا آمدن فرزند وقتي مي خواهند به يک نفر احترام بگذارند، او را با کنيه صدا مي زنند. درباره امام رضا(ع) هم همين اتفاق افتاده است . با اينکه امام (ع) خيلي دير صاحب پسر شدند (امام محمد تقي (ع)) اما به امام ازهمان جواني کنيه داده بودند. از آنجا هم که آن حضرت سومين فرد از آل علي (ع) بود که اسم علي داشت (بعد از امام اول وچهارم)، کنيه جدشان - يعني امام علي (ع) - را به ايشان دادند و آن حضرت را «ابوالحسن» صدا مي زند. اين کنيه را ظاهراً امام موسي کاظم(ع) براي حضرت انتخاب کرد. معمولاً درکتب شيعه از آن حضرت به عنوان ابوالحسن ثاني ياد مي شود. ابوالحسن اول کنيه امام علي (ع) و ابوالحسن ثالث، کنيه امام دهم حضرت علي بن محمد امام هادي (ع) است.
ثامن، ثامن الائمه يا ثامن الحجج
درزمان امام موسي کاظم(ع) ، انحرافي درمسير تشيع صورت گرفت وگروهي برادر بزرگ تر آن امام يعني اسماعيل (پسر امام صادق (ع)) را امام هفتم خواندند. پس از آغاز امامت امام رضا(ع) درسال 183 قمري، پيروان ايشان تاکيد فراواني بر لقب «ثامن»يا هشتم داشتند تا آن اشتباه ديگر تکرار نشود.از نکات جالب تاريخ اينکه امام هشتم شيعيان، معاصر مامون عباسي بود که هشتمين خليفه عباسي به حساب مي آيد.
رئوف
اين لقبي است که بعد از شهادت امام به آن حضرت داده شده ودليلش شهرت ايشان به برآورده کردن حوائج زائران است.
رضا
معروف ترين لقب امام هشتم رضاست. اين لقب را دشمن امام(ع) يعني مامون به آن حضرت داده بود. چنان که طبري و ديگران مي نويسند، بعد از ولايتعهدي امام (ع) مامون دستور داد به نام آن حضرت سکه بزنند. روي اين سکه ها که الان درموزه آستان قدس است. نوشته شده: «الامير الرضا وليعهد المسلمين علي بن موسي».
مامون، لقب رضا را از شعار «الرضا من آل محمد» گرفته بود. اين شعاري است که اولين بار مختار درقيامش که به خونخواهي امام حسين (ع) بود، در کوفه از آن استفاده کرد(سال 76ق). اين شعار يعني «ما فقط به حکومت کسي از آل محمد راضي هستيم.» اين شعار را بعدها داعيان عباسي (کساني که براي قيام به نفع بني عباس وعليه بني اميه دعوت مي کردند، مثل ابومسلم خراساني) هم به کار بردند وحالا مامون مي خواست وانمود بکند که اوست که اين شعار و آرزوي قديمي را تحقق بخشيده است.
حديثي هم از امام جواد(ع) در «عيون اخبار الرضا» هست که درجواب سوالي که مي گويد چرا پدر شما را رضا ناميده اند، فرموده اند: «زيرا مرضي (= مورد رضايت) خدا در آسمان ومرضي رسول خدا وائمه او درزمين بود». آن شخصي به سوالش اصرار مي کند. مي پرسد مگر باقي پدران شما مرضي خدا ورسول نبودند؟ امام جواب مي دهند: «چرا، اما فقط پدرم بود که مرضي موافقان ومخالفان قرار گرفت.» بعدها مضمون اين حديث بيشتر مورد توجه قرار گرفت.
سلطان
اسم ولقب سلطان تا قرن دوم هجري اصلاً کاربرد نداشته است ودر زمان هارون الرشيد، براي اولين بار به وزير معروفش جعفر برمکي، سلطان لقب داده شد. اين واژه ابتدا به معناي پادشاه نبود وبه معناي شخصي بود که تسلط برامور دارد. اولين سلطان هم جعفر وزير بود که در دوره اي کنار خليفه، سلطان هم وجود داشت.بعد از سرکوبي برامکه اما تا مدت ها ديگر سلطاني وجود نداشت تا درزمان ولايتعهدي امام هشتم(ع) اين لقب را دوباره به ايشان دادند.
در دوره هاي بعدي هم اين لقب براي ايشان باقي ماند وبه معناي غير از پادشاه استفاده شد. وگونزالس کلاويخو، سفير اسپانيا که در قبل از عهد صفوي به ايران آمد (806ق) درسفرنامه اش آورده است :«رسيديم به شهر مشهد يعني محل شهادت امام رضا (ع) که به نام سلطان خراسان مشهور است...»
عالم آل محمد
ائمه معصومين ما (ع) همگي از علماي عصرخود بوده اند و قبل از امام رضا (ع) به امام باقر(ع) هم اين لقب را داده بودند. با اين حال شهرت امام رضا(ع) به برتري علمي برهمعصرانش از آنجا آمده است که مامون که خودش هم از دانشمندان بود و«اعلم بني عباس» به حساب مي آمد. دردوره ولايتعهدي، مناظرات متعددي را بين امام رضا (ع) و علماي ديگر مذاهب ترتيب مي داد. انگيزه مامون از اين کار را بعضي مثل طبري (درتاريخ طبري) علاقه او به علم ودانش ذکر کرده اند وحاکم نيشابوري (درتاريخ نيشابور) مي گويد که اين کار را مي کرد تا نقاط ضعف احتمالي امام رضا (ع) را برملا کند وبه جايگاه ايشان توهين کند. به هر حال، هدف هرچه که بود نتيجه مناظرات اذعان همه به علم ودانش سرشار امام (ع) و دادن لقب «عالم آل محمد» به آن حضرت بود.
غريب يا غريب الغربا
ممکن است تصور شود لقب «غريب» براي امام هشتم (ع) به خاطر دوري آن حضرت از شهر پيامير(ص) يعني مدينه بوده است اما از بين امامان ما ، فقط دو امام بوده اند که به طور کامل درمدينه زندگي کرده اند، امام باقر(ع) و امام صادق(ع) . باقي ائمه هرکدام به دليلي از سرزمين خود دور و غريب مي شوند که با اين حساب، اين لقب نبايد تنها به اين دليل باشد.
به نظر مي رسد که اين لقب را خود امام و نزديکان آن حضرت شايع کرده اند تا مانع از موفقيت اقدام سياسي مامون که مي خواست از ولايتعهدي امام رضا (ع) سوء استفاده بکند، شوند.
همچنان که امام رضا (ع) در وقت حرکت به سوي ايران، از اهل بيتشان خواستند تا گريه و نوحه بکنند، يا وقتي که دعبل خزاعي درمرو خدمت ايشان رسيد وشعري را که در رثاي شهادت امامان قبلي براي آن حضرت خواند، حضرت به شعر او دوبيت اضافه کردند: «وقبر بطوس يالها من مصيبت / الحت علي الاحشا بالزفرات / الي الحشر حتي يبعث الله قائما/ يفرج عنا الغم والکربات» يعني «وقبري در طوس است که مصيبتش غم را تا روز قيامت در دل ها مي افروزد تا اينکه خداوند قائمي را برانگيزد واندوه را از دل ما برطرف کند.» دعبل پرسيده بود: « يابن رسول الله! من چنين قبري را نمي شناسم.» وحضرت جواب داده بود: « آن قبر من است.» دعبل هم قصيده اش را با دوبيت امام، اين طرف و آن طرف براي شيعيان مي خواند.
توصيه هاي آيتالله بهجت درباره زيارت امام رضا (عليه السلام)
زيارت شما قلبي باشد. در موقع ورود اذن دخول بخواهيد، اگر حال داشتيد به حرم برويد. هنگامي که از حضرت رضا عليه السلام اذن دخول مي طلبيد و مي گوييد:
أأدخل يا حجة الله: اي حجت خدا، آيا وارد شوم؟
به قلبتان مراجعه کنيد و ببينيد آيا تحولي در آن به وجود آمده و تغيير يافته است يا نه؟ اگر تغيير حال در شما بود، حضرت عليه السلام به شما اجازه داده است. اذن دخول حضرت سيدالشهداء عليه السلام گريه است، اگر اشک آمد امام حسين عليه السلام اذن دخول داده اند و وارد شويد.
اگر حال داشتيد، به حرم وارد شويد. اگر هيچ تغييري در دل شما بوجود نيامد و ديديد حالتان مساعد نيست، بهتر است به کار مستحبي ديگري بپردازيد. 3 روز، روزه بگيريد و غسل کنيد و بعد به حرم برويد و دوباره از حضرت اجازه ورود بخواهيد.
زيارت امام رضا عليه السلام از زيارت امام حسين عليه السلام بالاتر است، چرا که بسياري از مسلمانان به زيارت امام حسين عليه السلام مي روند. ولي فقط شيعيان اثني عشري به زيارت حضرت امام رضا عليه السلام مي آيند.
بسياري از حضرت رضا عليه السلام سؤال کردند و خواستند و جواب شنيدند، در نجف، در کربلا، در مشهد مقدس، کسي مادرش را به کول مي گرفت و به حرم مي برد. چيزهاي عجيبي را مي ديد.
همه زيارتنامه ها مورد تأييد هستند. زيارت جامعه کبيره را بخوانيد. زيارت امين الله مهم است. قلب شما بخواند. با زبان قلب خود بخوانيد. لازم نيست حوائج خود را در محضر امام عليه السلام بشمريد. حضرت عليه السلام مي دانند! مبالغه در دعاها نکنيد! زيارت قلبي باشد. امام رضا عليه السلام به کسي فرمودند: از بعضي گريه ها ناراحت هستم.
حرف آخر اينکه: عمل کنيم به هر چه مي دانيم. احتياط کنيم در آنچه خوب نمي دانيم. با عصاي احتياط حرکت کنيم.
آخرین خبر
[ بازدید : 704 ] [ امتیاز : 4 ] [ نظر شما : ]