خانهاي که آيتالله طالقاني خريد و تبديل به پايگاه انقلابيها شد
خبرآنلاين/ در آغاز سي و هفتمين مراسم بزرگداشت آيتالله طالقاني؛ مهدي طالقاني (فرزند آيتالله طالقاني) درباره خانهي پدرش که امروز کتابخانه آيتالله طالقاني نام دارد، گفت: اين خانه براي من يادآور بهترين دوران زندگيام است. زماني که اين خانه را خريديم در سالهاي 41 يا 42، من حدود دوازده سالم بود.
خبرآنلاين/ در آغاز سي و هفتمين مراسم بزرگداشت آيتالله طالقاني؛ مهدي طالقاني (فرزند آيتالله طالقاني) درباره خانهي پدرش که امروز کتابخانه آيتالله طالقاني نام دارد، گفت: اين خانه براي من يادآور بهترين دوران زندگيام است. زماني که اين خانه را خريديم در سالهاي 41 يا 42، من حدود دوازده سالم بود.
او ادامه داد: وقتي آيتالله طالقاني زندان افتادند؛ ما يک خانه در اميريه داشتيم که اطرافيان ميگفتند کوچک است و زماني که آقا آزاد شوند رفت و آمدشان بيشتر خواهد شد. پس ما آن خانه را به قيمت بيست و چهار هزارتومان فروختيم اما قيمت اين خانه بيشتر بود در نتيجه مادرم که يک خانه در تهران نو داشت؛ آن را فروخت و با کمک کسبهي محل؛ اين خانه با قيمت 94 هزار تومان خريداري شد. البته اين روزها با اين قيمت دو کيلو گوشت هم نميتوانيم بخريم.
وي با بيان اينکه اين خانه نقش تاثيرگذاري در انقلاب اسلامي داشت؛ عنوان کرد: بعد از آزادي آيتالله طالقاني اين خانه به تدريج تبديل به پايگاه انقلابيها شد و نهايتا پدر هر روز اينجا براي مردم سخنراني داشتند. حتي ميتوانم بگويم تظاهرات تاسوعا و عاشوراي حسيني دقيقا از همين خانه شکل گرفت و اين درحالي بود که بسياري با آن مخالف بودند.
در ادامه اين مراسم موسي حقاني (رئيس مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران) سخنراني خود را به مؤلفههاي انقلابي بودن آيتالله طالقاني اختصاص داد و گفت: آيتالله طالقاني چهرهاي موثر در انقلاب اسلامي هستند که تفکراتشان، نوشتههايشان، سخنرانيهايشان و حتي سيره زندگيشان براي امروز کاربرد دارد و بعد از نزديک سي و هفت سال همچنان ميتوان از آنها بهره برد.
او ادامه داد: متاسفانه يکي از مسائلي که وجود دارد اين است که ايشان نتوانستند بسياري از تفکرات و انديشههايشان را تبيين کنند و زمان به ايشان اجازه نداد. شايد به همين دليل در طول اين مدت گروههاي مختلف تلاش کردند او را به خودشان منسوب کنند.
حقاني با اشاره به باور و ايمان راسخ آيتالله طالقاني به اسلام و حقانيت آن؛ توضيح داد: ممکن است بسياري از روشنفکران بعد از انقلاب به اين نتيجه رسيده باشند که دين راه اداره جامعه نيست اما وجه بارز تفکرات آيتالله طالقاني، ايمان به حکومت اسلامي و حقانيت دين است. اين بخش از انديشه آيتالله طالقاني بسياري از روشنفکران را به چالش ميطلبد. قرآن و آموزههاي قرآني در زندگي روزانه آيتالله طالقاني نقش مؤثري داشت و ايشان بر اين آموزهها تأکيد داشت.
او با بيان اينکه آيتالله طالقاني به جهاني شدن انقلاب تاکيد داشت؛ افزود: اين روزها بسياري فکر ميکنند انقلاب تمام شده است. در طول مدت انقلاب اسلامي بسياري فکر کردند شاه رفت و ما جايش آمديم اما اگر قرار بر اين بود که جايگزين شاه شويم و منطق غربيها را بپذيريم چه نيازي به انقلاب بود؟ شايد حتي شاه اين مسير را بهتر و سريعتر طي ميکرد...
حقاني اظهار کرد: برخي از انقلابيونِ ديروز در پي عاديسازي با غرب هستند. دو دولت در طول اين سالهاي انقلاب تفکر انقلابي را کنار گذاشتند. درست است سازندگي و پيشرفت خوب است اما دست کشيدن از مواضع انقلابي يعني چه؟ الگوي توسعه غربي ما را از انقلاب اسلامي دور ميکند.
رييس مطالعات تاريخ معاصر ايران گفت: آيتالله طالقاني بر هدف تأکيد ميورزيد چون نداشتن هدف انسان را به عملگرايي ميکشاند و بعد از آزادي از زندان در پي تبيين قبل از حرکت بود. شايد به نوعي آينده سازمان مجاهدين خلق (منافقين) را ميديد. کساني که مدعي امپرياليسمستيزي بودند امروز به دامان امپرياليسم افتادهاند.
رئيس مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران با بيان اينکه اگر به آثار آيتالله طالقاني رجوع کنيم، درمييابيم ايشان به اصول انقلابي پايبند بود، گفت: هرچند انسان در طول زمان تغيير ميکند اما آيتالله طالقاني و بسياري از انقلابيون اصيل بر اصول پايبند بودند و معتقد بودند دين پاسخگوي نيازهاي انسان امروزي است.
موسي حقاني گفت: آيتالله طالقاني هدف را بسيار بلند گرفته بود و هدف را استقرار توحيد در جهان ميدانست. وقتي هدف را بالا بگيريد با چند تشر استعمار درجا نميزنيد.
در ادامه اين مراسم، محمد گلريز (خواننده سرودهاي انقلابي) با گراميداشت سي و هفتمين سال درگذشت آيتالله طالقاني گفت: ما افتخار اين را داشتيم که در مقاطع مختلف انقلاب سرودي را بخوانيم و دوستي به من ميگفت که ما تقويم انقلاب هستيم.
او ادامه داد: آيتالله طالقاني پيش از سال 57 از پايههاي انقلاب بودند و ما بسيار از محضر ايشان استفاده ميکرديم. ايشان يار و ياور امام بودند و فکر ميکنم سهم بسيار بزرگي را در وقوع انقلاب داشتند. ما سرودي با شعر استاد سبزواري براي رحلت ايشان خوانديم که به ياد ابوذر زمان نام داشت.
گلريز ضمن ابراز تاسف از قطع شدن روند ساخت سرود در ايران؛ گفت: متاسفانه سالهاست که هيچ سرودي در ايران ساخته نميشود و اين جاي تاسف دارد که نه وزارت ارشاد و نه صداوسيما ديگر درخواست سرود ندارند.
او در پايان صحبتهايش گفت: از ديگر مؤلفههاي انديشههاي آيتالله طالقاني ايمان به نصرت الهي بود. فقط با اين نگاه ميتوان با تمدن غربي و تجددگرايي مبارزه کرد. مؤلفه بعدي ايشان ناچيز شمردن شوکت دشمن است. بحث بعدي رعايت الزامات انقلابي بودن است و يکي از الزامات انقلاب سادهزيستي است که آيتالله طالقاني رعايت ميکرد. اگر روزي که به مجلس خبرگان قانون اساسي رفت روي زمين نشست، پيام داشت که نبايد يک انقلابي به لذايذ زندگي دل ببندد.