روز رحمت، روز عشق و روز فيض است اين غدير به مناسبت «عيد بزرگ غدير، عيد ولايت»
زنده باد ولایت / آخرين خبر/ غدير گلبانگ عاشقانه و جاودانه هستي است. غدير يک اتفاق ساده نيست، يک گزينش رحماني است. آبشاري که از غدير جريان يافت، نور را در همه گيتي پراکند. عشق را جاني تازه بخشيد. حيات را طراوتي نو داد و محبت و دوستي را پديد آورد.
خورشيدي که در غدير درخشيد، آفتاب را شرمنده ساخت. شب را تاراند و سياهي را به هزيمت واداشت. ماهتابي که شب غدير را به روز اکمال دين پيوند زد، روشنترين انگشت اشاره پروردگار بود که از زبان بر گزيده اش تلاوت شد.
و غدير، يک کلمه نيست، يک برکه نيست، يک درياست. غدير يک اشاره است. کلمه رمزي است بين انسان و خدا
روز رحمت، روز عشق و روز فيض است اين غدير به مناسبت «عيد بزرگ غدير، عيد ولايت»
زنده باد ولایت / آخرين خبر/ غدير گلبانگ عاشقانه و جاودانه هستي است. غدير يک اتفاق ساده نيست، يک گزينش رحماني است. آبشاري که از غدير جريان يافت، نور را در همه گيتي پراکند. عشق را جاني تازه بخشيد. حيات را طراوتي نو داد و محبت و دوستي را پديد آورد.
خورشيدي که در غدير درخشيد، آفتاب را شرمنده ساخت. شب را تاراند و سياهي را به هزيمت واداشت. ماهتابي که شب غدير را به روز اکمال دين پيوند زد، روشنترين انگشت اشاره پروردگار بود که از زبان بر گزيده اش تلاوت شد.
و غدير، يک کلمه نيست، يک برکه نيست، يک درياست. غدير يک اشاره است. کلمه رمزي است بين انسان و خدا.
علي ابرمرد تاريخ
«علي تنها صحابي نامي پيامبر است که با جاهليت پيوندي نداشته است؛ علي در ميان دست هاي پيامبر رشد کرد و با رفتار او بزرگ شد، روزي که به خاطر فقر از خانه ابوطالب بيرون آمد قرار بود به دامن پاکي ها برود، قرار بوديک روح بزرگ و شگفت انگيز پرورشش دهد، علي خدا را با محمد شناخت و در همان روزهاي کودکي اسلام را فهميد و پذيرفت، حالا مرد شمشير شده، مرد سخن و مرد سياست، عارف است و در عين حال جنگ آور، عادل است و اهل تفکر و حالا ديگر وقتش رسيده، بعد از سال ها در کنار پيامبر زندگي کردن، انديشه اش، افکارش، زندگي اش، عقايدش و دنيايش را در کنار محمد ساخته، در بيست و سه سالي که پيامبرمان ماموريتش را انجام مي داده، هميشه علي حاضر بوده است، چه در مسجد، چه در ميدان جنگ و چه در خانه و در ميان اهل بيت و حالا زمان رفتن است، زمان رفتن پيامبر و پيامبر براي علي و روزهاي تنهاييش نگران است.
"ده ميل از مکه دور شدهاند. پيغمبر تصميم خويش را گرفت. اينجا غدير خم است،سر راه مدينه و تهامه و نجد و يمن و حضرت موت،آنجا که مسلماناني که با وي آمده اند هر دسته از گوشه اي فرا مي روند و ديگر هيچگاه از محمد سخني نخواهند شنيد. دستور داد آنان که پيش رفته اند برگردند،صبر کرد تا آنها که مانده اند برسند.سنگ هارا توده کردند و از جهاز شتر ها،منبري بزرگ برپا نمودند و پيغمبر پس از ايراد خطبه اي طولاني،علي را با چنين سبکي دقيق و قاطع معرفي کرد:ابتدا از جمعيت پرسيد چه کسي از مومنان برخود آنان «اولي »است؟ جمعيت گفت: خدا و رسولش بهتر ميدانند. پس پرسيد:آيا من از شما بر خود شما «اولي» نيستم؟ همه گفتند:چرا! سپس گفت :«من کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلي مَوْلاهُ الهمَّ والِ مَنْ والاهُ و عادِ مَنْ عاداهُ وَانْصُرْمَنْ نَصَرَهُ واخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ. »
پس از پايان معرفي علي،اين آيه را بر مردم خواند که:«امروز دينتان را براي شما تکميل کردم و نعمتم را بر شما تمام ساختم و رضا دادم که شما را دين،اسلام باشد.»
وقتي همه خوبي ها در يک نفر جمع شده باشد، او انتخاب مي شود براي برادري و براي تکميل دين خدا:
بيهقي يکي از دانشمندان نامي اهل سنّت چنين روايت نموده که پيامبر اکرم(ص) فرمود:"هر کسي دوست دارد به علم و دانش آدم بنگرد و مقام تقوا و خود نگهداري نوح را(مشاهده نمايد) و بردباري ابراهيم(نظاره کند) و به عبادت موسي(ع) (پي ببرد) بايد به علي بن ابي طالب(ع) نظر بيندازد."( الدر المنثور، جلال الدين سيوطي)
رسول خدا(ص) فرمودند: " ولايت على بن ابى طالب، ولايت خداست و دوستي اش دوستى خدا و پيروي اش فريضه ي خدا و اوليائش اولياء خدا، و دشمنانش دشمنان خدا، نبرد با او نبرد با خدا و سازش با او سازش با خداى عزّ و جلّ است." (روح المعاني في تفسير القرآن العظيم، آلوسي)
روايات نبوي خاصّ و منحصر به فردي مثل حديث منزلت («تو نسبت به من همچون هارون نسبت به موسى هستى به جز اينکه بعد از من نبوّتي نيست.») و باب علم (من شهر علم و حکمتم و على در آن است.) تنها در شأن حضرت علي(ع) نازل شده است.
حضرت علي(ع) که با شجاعت خود در جنگ خندق، باعث پيروزي مسلمانان شد، مفتخر به دريافت اين سخن از پيامبر اکرم(ص) گرديد: «ضربه ي علي در روز خندق، برتر از عبادت ثقلين (جنّ و انس) است.» (ابن طاووس، على بن موسى، إقبال الأعمال)
همچنين در جنگ احد، زماني که حضرت علي(ع)، پيشاپيش پيامبر(ص)، حرکت مي کردند و از جان رسول خدا(ص) دفاع مي کردند، همه نواي جبرئيل امين(ع) را از آسمان شنيدند که مي فرمود: «هيچ جوانمردي جز علي و هيچ شمشيري چون ذوالفقار نيست.» (کلينى، محمد بن يعقوب، الروضة من الکافي)
اعمال شب و روز عيد غدير
روز هيجدهم ذيحجه روز عيد غدير و معروف است به عيد اللهِ الاکْبَرْ و عيد آل محمّد (عَليهمُ السلام) است وبزرگ ترين عيد است، عيد ولايت و عيد نبوت، براي اينکه از نعمت اين روز بيشتر استفاده کنيد اعمال اين روز تا تا جايي که مي توانيد انجام دهيد: اعمال اين روز چند چيز است:
1. روزه که کفّاره شصت سال گناه است و در روايتي آمده که روزه اين روز برابر است با روزه تمام عمر و معادل است با صد حجّ و صد عمره.
کتاب الخصال، ج1، ص264، ح145؛ مصباح المتهجّد، ص736
2. انجام غسل
تهذيب الاحکام، ج3، ص143؛ بحارالانوار، ج98، ص321، ح6
3.زيارت حضرت علي (عليه السلام) از هر کجا که باشيد مي توانيد حضرت اميرالمومنين را زيارت کنيد، زيارت براى امام در اين روز، سه زيارت مخصوصه نقل شده که يکى از آنها زيارت معروفه به "اَمينُ الله" است که از نزديک و دور خوانده مىشود و آن از زيارات جامعه مطلقه است.
مفاتيح الجنان، ص788
4. اقامه دو رکعت نماز شبيه نماز صبح، از نماز به سجده رويد و صد مرتبه شکر خدا کنيد سپس سر از سجده برداريد و دعاي «اَللّهُمَّ اِنِّى اَسْئَلُکَ بِاَنَّ لَکَ الْحَمْدَ وَحْدَکَ لا شَريکَ لَکَ وَ اَنَّکَ...» را بخوانيد.
پس از اين دعا باز به سجده رويد و صد مرتبه ذکر «اَلْحَمْدُلِلّهِ» و صد مرتبه ذکر «شُکْراًلِلّهِ» بگوييد و روايت شده که هر کس اين عمل را بجا آورد ثواب کسى داشته باشد که در روز عيد غدير نزد حضرت رسول خدا (صَلَّى اللّهِ عَلِيهِ و َاله) حاضر شده باشد و با آن حضرت بر ولايت بيعت کرده باشد. بهتر است اين نماز نزديک ظهر اقامه شود که پيامبر اکرم در آن ساعت اميرالمؤ منين علي (عليه السلام) را در غدير خُمّ به امامت و خلافت براى مردم نصب فرمود و در رکعت اوّل سوره قدر و در رکعت دوم سوره توحيد خوانده شود .
اقبال الاعمال، ص761
5. پس از غسل، نيم ساعت به ظهر مانده دو رکعت اقامه شود. در هر رکعت حمد يک مرتبه و سوره توحيد ده مرتبه و آية الکرسى ده مرتبه و سوره قدر ده مرتبه خوانده شود که ارزش اين نماز برابر است با صد هزار حجّ و صد هزار عمره است و باعث برآوردن شدن حوائج دنيا و آخرت ميشود. بهتر است که بعد از اين نماز اين دعا را خوانده شود: رَبَّنا اِنَّنا سَمِعْنا مُنادِياً ... "الدُّعاء بطوله .
تهذيب الاحکام، ج3، ص143؛ بحارالانوار، ج98، ص321، ح6
6.خواندن دعاي ندبه .
7. در هنگام ملاقات مومنين به عنوان تهنيت جمله ذيل را بگوييم.
اَلْحَمْدُ لِلّهِ الّذى جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّکينَ بِوِلايَةِ اَميرِالْمُؤْمِنينَ وَالاْئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلامُ
ستايش خاص خدايى است که قرار داد ما را از تمسک جويان به ولايت اميرمؤ منان و ساير امامان عليهم السلام
و نيز بخواند: اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى اَکْرَمَنا بِهذَا الْيَوْمِ وَ جَعَلَنا مِنَ الْمُوفينَ بِعَهْدِهِ اِلَيْنا وَ ميثاقِهِ الَّذى واثَقَنا بِهِ مِنْ وِلايَةِ وُلاةِ اَمْرِهِ وَالْقُوّامِ بِقِسْطِهِ وَ لَمْ يَجْعَلْنا مِنَ الْجاحِدينَ وَالْمُکَذِّبينَ بِيَوْمِ الدّينِ .
ستايش خاص خدايى است که گرامى داشت ما را به اين روز و قرارمان داد از وفاکنندگان به عهدى که با ما کرده بود و پيمانى که با ما بسته بود از ولايت سرپرستان امر دين او و برپادارندگان عدلش و قرارمان نداد از منکران و تکذيب کنندگان روز جزا
اقبال الاعمال، ص778
8. صد بار اين ذکر گفته شود: اَلْحَمْدُلِلّهِ الّذى جَعَلَ کَمالَ دينِهِ وَ تَمامَ نِعْمَتِهِ بِوِلايَةِ اَميرِ الْمُؤ مِنينَ عَلىِّ بْنِ اَبى طالِبٍ عَلَيْهِ السَّلامُ .
ستايش خاص خدايى است که قرار داد کمال دين و تمام شدن نعمتش را به ولايت اميرمؤمنان على بن ابيطالب عليه السلام .
بحارالانوار، ج98، ص321، ح5