هوافروشي در پمپ بنزينها!
زنده باد ولایت / مهر/ رئيس انجمن جايگاهداران سوخت کشور با تشريح ماجراي هوا فروشي در پمپ بنزينها، گفت: مردم در زمان تخليه محموله بنزين در جايگاهها سوخت گيري نکنند.
مشاهدات خبرنگار مهر از وضعيت عرضه سوخت در برخي از جايگاههاي سوخت شهر تهران نشان ميدهد که برخي از خودروسواران نسبت به خريد بنزين به ميزان استاندارد با ابهامات و ترديدهايي روبرو شدهاند.
ماجرا از آن قرار است که برخي از خودروسواران پس از خريد بنزين و رويت آمپر بنزين خودروي خود ميگويند: «بنزين زديم اما آمپر بنزين خودرو تکان نخورده است» و يا «به اندازه هميشه سوخت ميزنيم اما در کمال تعجب مشاهده ميکنيم که آمپر بنزين خودرو مثل هميشه بالا نرفته است.»
بر اين اساس، شائبههايي نسبت به هوا فروشي بنزين در برخي از جايگاههاي سوخت کشور رواج يافته است، ادعايي که جايگاه داران سوخت و شرکت ملي پخش فرآوردههاي نفتي ايران آن را به شدت رد ميکنند.
بيژن حاج محمدرضا در گفتگو با مهر در تشريح ابعاد هوا فروشي سوخت در پمپ بنزينها، گفت: در حال حاضر تمامي تلمبه و مخازن ذخيرهسازي سوخت در جايگاهها پلمپ بوده و امکان دستکاري نازل و يا تلمبه توسط کارگران و يا مديران جايگاههاي سوخت وجود ندارد تا به جاي بنزين، هوا به مردم بفروشند.
رئيس انجمن جايگاهداران سوخت کشور با تاکيد بر اينکه خريد هوا موضوعي غير علمي و اثبات نشده در جايگاههاي سوخت کشور است، تصريح کرد: مردم هوا نميخرند بلکه بخارات بنزين را خريداري ميکنند.
اين مقام مسئول با تاکيد بر اينکه در زمان تخليه محموله سوخت توسط نفتکشهاي جاده پيما در جايگاهها، با برخورد بنزين سرد و با دماي بسيار پايين ذخيره سازي شده در مخازن جايگاهها با بنزين داغ و با حرارت بالاي تخليه شده توسط نفتکشها، بخشي از بنزين تبخير ميشود، اظهار داشت: بر اين اساس زماني که يک نفتکش در حال تخليه سوخت بوده همواره نرخ و ميزان تبخير در مخازن جايگاهها افزايش مييابد.
حاج محمدرضا با ارائه توصيه اي به مردم، تاکيد کرد: در زمان تخليه محموله بنزين در جايگاهها، مردم بايد سعي کنند که براي خريد بنزين وارد جايگاهها نشوند.
وي، افزود: در اين موقع به دليل افزايش تبخير و بالا رفتن بخارات بنزين عملا بخشي از بنزين تحويل شده به مردم به صورت بخار بود و بدون انجام احتراق در خودرو، تبخير ميشود.
رئيس انجمن جايگاهداران سوخت کشور با بيان اينکه در طول چند سال گذشته اجراي طرح کهاب به منظور جمع آوري بخارات بنزين با تاخيرهايي همراه شده است، يادآور شد: در صورتيکه طرح کهاب توسط شرکت ملي پخش فرآوردههاي نفتي در تمامي جايگاههاي سوخت با استانداردهاي بينالمللي به طور کامل اجرا شود عملا نرخ و حجم تبخير بنزين به حداقل کاهش مييابد.
کهاب به معني «کاهش، هدايت، انتقال و بازيافت بخار بنزين» است؛ هدف اصلي اين طرح کاهش از دست رفتن بخار بنزين در مراحل مختلف سوختگيري است و هماکنون به دست شرکت ملي پخش فرآوردههاي نفتي ايران در حال اجراست. با توجه به آنکه ترکيبات هيدروکربني، سمي و فرار بوده و تمايل زيادي در جهت ترکيب با عناصر و مواد ديگر دارند، انتشار آنها در محيط، ترکيبات تازه اي را به وجود آورده است و همچنين آثار نامطلوب فيزيولوژيکي، زيستمحيطي و اقتصادي را بهدنبال خواهند داشت. اجراي طرح کهاب از سال ٨٧ در کشو کليد خورد و تا سال ٩٠ سه هزار و ٥٠٠ جايگاه در مرحله نخست به سيستم بازيافت بخارت بنزين مجهز شدند.
حاج محمد رضا بار ديگر با رد هوا فروشي در جايگاههاي سوخت، تبيين کرد: مردم بايد به اين نکته توجه کنند که تبخير بنزين در جايگاههاي سوخت کل جهان پديدهاي طبيعي بوده اما در ايران به دليل عدم اجراي طرح کهاب به ميزان بالاتري انجام ميشود.
اين مقام مسئول با يادآوري اينکه در طول ۶ ماهه نخست سال نرخ تبخير به دليل افزايش دماي هوا بيشتر از ۶ ماهه دوم سال اس، گفت: از اين رو با ورود به فصل سرما عملا با کاهش دماي هوا ميزان تبخير بنزين در جايگاههاي سوخت کاهش مي يابد.
رئيس انجمن جايگاه داران سوخت کشور در پايان خاطرنشان کرد: مصرف کنندگاني که احساس ميکنند در يک نوبت سوخت گيري بنزين کمتري تحويل گرفته و يا بنزين آنها زودتر از دوره پيمايش تعيين شده مصرف ميشود، علت آن افزايش تبخير بنزين است.