زنده باد ولایت / "این تصاویر هنوز هم برایم دردناکاند" این جمله را لتیزیا باتاگلیا میگوید که در طول زندگی حرفهایش در ایتالیا برخی از بهترین و شناختهشدهترین عکسها را از افزایش خشونت مافیا در سیسیل در دهههای 1970 تا 19900 گرفته است. خبرنگار بیبیسی جولیان میگلیرینی در مورد کارهایش با او صحبت میکند:
اینیکی از معروفترین عکسهای باتاگلیا است: صحنه قتل فرماندار سیسیل پیرسانتی ماتارلا توسط مافیا را نشان میدهد که بلافاصله پس از حادثه گرفتهشده است. جسدش در دستان برادرش و رئیسجمهور فعلی ایتالیا، سرجیو ماتارلا قرار دارد.
باتاگلیا میگوید: "خیلی جالب است که یک تصویر چقدر در طول زمان معانی را تغییر میدهد. این تصویر دیگر تنها درباره مردی که کشته شد یا برادرش نیست. برای من به نماد امید تبدیلشده است. امروز مبارزه با مافیا برای همیشه در رئیسجمهور ما درونی و نهادینهشده است."
باتاگلیا میگوید: "همیشه از لنز واید استفاده میکردم. یعنی برای گرفتن عکسِ خوب باید به سوژه نزدیک میشدی. بعضی وقتها خیلی نزدیک. مرد در تصویر لئولوکا باگارلا است که متهم به ارتکاب جرم مافیا و کشتن دهها نفر بود. زمانی که در سال 1980 به دست پلیس دستگیر شد، باتاگلیا آنجا بود: "خیلی عصبانی بود و زمانی که از مقابل من رد شد، ضربه محکمی به من زد. دقیقاً بعد از گرفتن این عکس براثر ضربه به زمین افتادم."
باتاگلیا به عکسهایش از زندگی روزمره در پالرمو نیز شهرت دارد. "این تصویر کودکی است که با تفنگ پلاستیکیاش در منطقهای فقیرنشین در پالرمو بازی میکرد. او تظاهر میکرد که یک قاتل است."
این عکس مردی را نشان میدهد که به دست مافیا کشتهشده است. "عکسهای زیادی از این صحنه گرفتم. اما این عکس با ماشین پلاک پالرمو، کاشیهای سیسیلی و آن پتو، از همه "خاموشتر" به نظر میرسید... آدم هیچوقت به صحنهی قتل کودکان، زنان و مردان عادت نمیکند. اوضاع در پالرمو اینگونه بود. مانند یک جنگ داخلی. من آرشیوی از عکسهای افراد به قتل رسیدهدارم."
باتاگلیا بر محیط اطراف صحنههای قتل نیز تمرکز میکرد: بستگانی که برای دیدن عزیزانشان میآمدند، جمعیتی که پشت محدوده تعیینشدهی پلیس جمع میشد. در این عکس دو مأمور پلیس جلوی پسر یکی از قربانیان را گرفتهاند که سعی داشت به صحنه قتل نزدیک شود.
باتاگلیا به یاد میآورد که معمولاً دهها نفر صحنه قتل را احاطه میکردند و تا حدی این صحنهها عادی شده بودند. "کودکان در حین خوردن بستنی صحنه قتل را تماشا میکردند."
این تصویری است که باتاگلیا از قاضی سزار ترانوا پس از کشته شدن به دست مافیا در سال 1979 گرفت. قفسه سینه او پر از خون است که در عکس قرمزی آن به سیاهی میزند. " من همیشه عکسها را سیاهوسفید میگرفتم. هرگز قرمزیِ خون را قبول نمیکردم. نمیخواستم عکسهای احساسی ایجاد کنم؛ بلکه میخواستم به این مرد ادای احترام کنم. دستش در صندلی بغل روی من تأثیر زیادی میگذارد. همیشه افرادی هستند که کار خود را درست انجام میدهند و به همین خاطر کشته میشوند."
این عکس در جریان "محاکمه 114" در سال 1979 گرفته شد که در آن 114 نفر از اعضای مافیا محاکمه شدند. زمانی که مردان ردیف عقب متوجه باتاگلیا شدند، صورت خود را پوشاندند. مردی که در جلو نشسته گائتانو فیدانزاتی است که مستقیماً به دوربین نگاه میکند. او رئیس قدرتمند مافیا بود و نیازی نبود صورتش را بپوشاند."
این تصویر قاضیِ ضد مافیا جیووانی فالکونه را در مراسم تشییعجنازه افسر ارشد پلیس کارلو آلبرتو نشان میدهد که در سال 1982 به قتل رسید. ده سال بعد، خود فالکونه به همراه همسر و محافظانش در حملهای با مواد منفجره کشته شدند. این حمله احساسات مردم به مافیا را تغییر داد.
باتاگلیا گفت: "جیووانی فالکونه را دوست داشتم. او کسی بود که میخواست ما را نجات دهد. فکرش را هم نمیکردم روزی کشته شود. هنوز نمیدانیم چه کسی او را کشت و هنوز هم خواستار عدالت هستیم."
افزایش خشونت مافیا در اوایل دهه 1990، مخالفتها با سندیکای جرم و جنایت سازمانیافته در جامعه سیسیل را تشدید کرد. تظاهرت ضد مافیای زیادی در پالرمو برگزار شد. دختر در تصویر در یکی از این تظاهرات شرکت کرده است. باتاگلیا گفت: "معمولاً در عکسبرداری از درد و خشم جنبش ضد مافیا خیلی مهارت نداشتم. اما این دختر نمادی از آینده است و میل به مبارزه علیه مافیا است."
باتاگلیا هنوز هم در پالرمو زندگی و وقایع را از نزدیک دنبال میکند. "مبارزه علیه مافیا ادامه دارد. گاهی فکر میکنم هرگز موفق نمیشویم و گاهی فکر میکنم حتماً باید تا پیروزی مبارزه را ادامه دهیم. من پیروزی را نخواهم دید. اما امیدوارم مبارزه توسط نوهها و نسل بعدی من ادامه پیدا کند."
منبع: BBCترجمه: وبسایت فرادید