: نبش قبر در چه مواردي جايز است؟
تاریخ انتشار: 95/05/26 20:4
باشگاه خبرنگاران/ آيتالله سيدباقر آيت ميردامادي، کارشناس مسائل مذهبي و نماينده تامالاختيار آيتالله نوري همداني در تهران با اشاره به اينکه نبش قبر در روايات حرام شمرده شده است، اظهار داشت: منظور از نبش قبر نمايان شدن جسد ميتي است که در خاک دفن شده، بنابراين اگر قبري را بکنند و خاک آنرا بيرون بريزند، بدون آنکه جسد ميّت آشکار شود، نبش قبر حرام نيست.
وي ادامه داد: همچنين اگر ميّت را روي زمين قرار دهند و بر او بنايي ساخته باشند و يا درون تابوتي از سنگ و مانند آن باشد، سپس او را بيرون آورند، نبش قبر حرام نيست.
آيت ميردامادي در خصوص وجوب نبش قبر در برخي شرايط گفت:
اسلام در 9 موقعيت نبش قبر را واجب کرده است، اول اينکه اگر ميت در زميني که غصبي است دفن شده باشد و يا کفنش غصبي باشد. همچنين اگر اشياء قيمتي در قبر افتاده باشد.
اين کارشناس مسائل مذهبي تصريح کرد: مورد ديگر آنکه قسمتي از جسد بيرون از قبر مانده باشد، همچنين براي غسل، کفن يا حنوط کردن جسدي که اين کارها بر رويش انجام نشده باشد. حنوط يعنى به پيشانى و کف دست ها و سر زانوها و سر دو انگشت بزرگ پاهاى ميّت کافور بمالند؛ حنوط ميّت واجب است.
وي افزود: مورد ديگر زماني است که نبش قبر براي معاينه جسد، موضوعات حقوقي يا تعيين تاريخ فوت لازم باشد، مانند آنکه ميخواهند بفهمند فرد به مرگ طبيعي فوت شده يا به قتل رسيده است.
آيت ميردامادي خاطرنشان کرد: همچنين در صورتي که ترس از درنده، سيل يا دشمن و مانند اينها بر ميّت باشد و هرگاه بخواهند جسد را به جايي که خود ميت وصيت کرده است، منتقل کنند مي توان نبش قبر را انجام داد.
وي در خصوص علت حرام بودن نبش قبر گفت: به دليل اينکه اسلام ارزش بسياري براي مردگان قائل است، نبش قبر را حرام ميداند.