عصر ايران/خلبانها اما از رازهايي خبر دارند که شما نميدانيد! در مطلب زير با اين رازها آشنا ميشويد ادامه دارد ...
عصر ايران/خلبانها اما از رازهايي خبر دارند که شما نميدانيد! در مطلب زير با اين رازها آشنا ميشويد.
بهترين ساعت پرواز
افرادي که صبح زود پرواز دارند خيالشان راحت باشد که اصلا با تاخير در پرواز مواجه نخواهند شد. پروازهاي اول صبح بيشترين شانس پرواز سر وقت را دارند. علاوه بر آن، پتوهاي تازهشستهشده فقط به مسافران اولين پرواز داده ميشود و پس از آن پتوها مجدد تا زده و به مسافران داده ميشود.
نظافت چند وقت يکبار انجام ميشود؟
کابينها فقط روزي يکبار تميز ميشوند و اين کار اغلب در طول شب صورت ميگيرد. حتي اگر پسماندهاي از غذا را روي سينيتان پيدا کرديد، تعجب نکنيد! ضدعفونيکنندههاي دست ميتوانند بهترين دوست شما در طول پرواز باشند.
امنترين جاي هواپيما
پاسخ ساده است: دُم هواپيما. دليلش نيز اين است که کابين خلبان ضرب سقوط را ميگيرد و آسيب کمتري به قسمت انتهايي هواپيما وارد ميشود. بنابراين «ترسوها» به ياد داشته باشند که بايد هميشه دم هواپيما را رزرو کنند و کتاب «راهنماي زنده ماندن هنگام سقوط هواپيما» را مدام بخوانند.
هواي داخل هواپيما چقدر تميز است؟
سيستم تهويه هواي هواپيما کاملا داخل هواپيما قرار دارد و بنابراين سيستم بستهاي است. به عبارت بهتر، هوايي که تنفس ميکنيد در حقيقت همان هواي فشردهشدهاي است که از موتورهاي هواپيما گرفته ميشود. کمپرسورها کمک ميکنند هواي بيرون به داخل هدايت شود.
خدمه چه ميخورند؟
مهمانداران هواپيما غذاي جداگانه ميخورند يا با خودشان غذا ميآورند. اغلب اوقات غذاي توزيعشده بين مسافران تمام ميشود و از طرف ديگر، يک غذاي خانگي از غذاهاي سرو شده در هواپيما بهتر است. البته نکته کاربردي اين است که خدمه پرواز به خوبي با غذاهاي ارزانتر و بهتر فرودگاهها آشنايي دارند. بنابراين هرگاه يکي از آنها را ديديد، کنارش بنشينيد و از او بپرسيد چه چيزي سفارش دهيد. اين نکته را ميتوانيد در مورد خدمات ديگر فرودگاهها نيز اعمال کنيد.
اگر کاپيتان پرواز مريض شود چه اتفاقي ميافتد؟
خلبان و کمکخلبان هميشه دو غذاي متفاوت ميخورند. اين ماجرا البته به صورت قانوني نانوشته است. اما چرا اين قانون نانوشته رواج دارد؟ اگر يک غذا بد يا حاوي باکتري، آلودگي و غيره بود، شخص ديگر بتواند کنترل هواپيما را در دست بگيرد.
علائم هشداري هواپيما
تمام هشدارهاي حين پرواز را بايد اينگونه تفسير کرد: اگر يکبار صداي دينگ شنيده شود، خدمه بايد به تلفن داخل هواپيما پاسخ دهند. هنگام فرود، بلند شدن و نشستن مسافران روي صندلي خود، دو يا سه بار صداي دينگ شنيده ميشود. هر زمان که ارتفاع از 10هزار پا بيشتر ميشود، ممکن است اين صدا شنيده شود. اگر پنج يا شش بار صداي دينگ شنيده شود، وضعيت فوري اعلام شده است. در اين زمان البته خدمه دستورات لازم را به مسافران ميدهند.
از صندليام متنفرم!
شايد پيش بيايد که صندليتان را دوست نداشته باشيد و بخواهيد وارد بخش فرستکلاس شويد. اين کار حتي پس از بلند شدن هواپيما هم ممکن است اما چندان محتمل نيست. در برخي پروازها اين امکان وجود دارد که خدمه فرمي را پر ميکنند و دليل انتقال شما را در آن يادداشت ميکنند. شانس اين کار براي زنان باردار بيشتر ميشود.
آيا ماسک اکسيژن واقعا مرا نجات خواهد داد؟
ماسک اکسيژن تنها براي ۱۵ دقيقه اکسيژن را تامين ميکند. اما خونسردي خود را حفظ کنيد. کم کردن ارتفاع هواپيما تا زماني که مسافران بتوانند به راحتي تنفس کنند، در مجموع ۱۵ تا ۲۰ دقيقه زمان ميبرد.
چرا وايفاي تعطيل ميشود؟
در برخي پروازها که از وايفاي استفاده ميشود، سرعت بسيار پايين است. دليلش اين است که يک روتر کوچک براي بيش از ۱۰۰ نفر مورد استفاده قرار ميگيرد. از آنجايي که هواپيما شي متحرک است، اينترنت به سرعت وارد و سپس خارج ميشود. اگر ميخواهيد در ارتفاع بيش از ۱۰ هزار پا به اينترنت متصل شويد، بهتر است سايتهاي سنگين و عکسدار را باز نکنيد و هر بار يک پنجره را باز کنيد.
چرا خدمه از بطري آب استفاده ميکنند؟
آب لولهکشي شهر ميتواند سالم باشد اما آب موجود در هواپيما چندان سالم نيست. فقط در يک صورت در هواپيما آب مصرف کنيد و آن اينکه از بطري کاملا سالم و دست نخورده باشد. نتايج مطالعات اخير نشان ميدهد ميزان باکتري موجود در آب هواپيما دهها تا صدها برابر آب لولهکشي شهري است.