س. کسی که نذر کرده معتکف شود آیا قبل از شروع اعتکاف می تواند نیت کند در صورت پیش آمدن عارضه از اعتکاف خارج شود؟
ج. مانعی ندارد.
س. شخصی به نیّت اعتکاف از منزل خارج شده، ولی قبل از ورود به مسجد، اذان صبح گفته می شود، آیا اعتکاف او صحیح است و میتواند معتکف شود؟
ج. بر فرض مذکور اعتکاف همان روز صحیح نمی باشد.
س. کسی که نذر کرده معتکف شود آیا قبل از شروع اعتکاف می تواند نیت کند در صورت پیش آمدن عارضه از اعتکاف خارج شود؟
ج. مانعی ندارد.
س. شخصی به نیّت اعتکاف از منزل خارج شده، ولی قبل از ورود به مسجد، اذان صبح گفته می شود، آیا اعتکاف او صحیح است و میتواند معتکف شود؟
ج. بر فرض مذکور اعتکاف همان روز صحیح نمی باشد.
س. کسی که روزه ی قضا دارد، اگر به اعتکاف برود باید نیّت روزه قضا کند یا روزه ماه رجب؟
ج. باید به نیت روزه قضا بجا آورد زیرا تا روزه قضا را انجام نداده نمی تواند نیت روزه مستحبی نماید.
س. آیا شرط بندی سر مسابقه اشکالی دارد؟ در چه شرایطی شرط بندی اشکالی ندارد؟
ج. اگر به صورتی نباشد که از بازنده چیزی بگیرند که به برنده بدهند مانعی ندارد والا صورت شرعی ندارد و حرام است.
س. پیش بینی نتیجه مسابقات و قرعه کشی بین کسانی که درست پیش بینی کرده اند و جایزه دادن به برندگان قرعه چه حکمی دارد؟
ج. شرکت در پیش بینی برد و باخت تیم ها اشکال ندارد ـ هر چند احتیاط در ترک آن است ـ اما بنابر احتیاط واجب مالک مبلغی که با شرط بندی به او می دهند نمی شود؛ بله اگر صاحب آن مبلغ بعداً با یکی از عقود شرعی مانند هبه یا صلح آن را تملیک کند، اشکال ندارد.
س. شرکت در مسابقه ای که.از خود بازیکنان پول جمع کرده و از آن پول به.برنده جایزه می دهند اشکالی دارد؟
ج. اگر از بازنده چیزی بگیرند که به برنده بدهند، همان شرط بندی حرام است، لکن اگر برگزارکننده مسابقه مبلغی را از شرکت کنندگان به عنوان حق الزحمه و شرط شرکت در مسابقه برای خودش دریافت کند و بعد از مالکیت با مال خود جایزه بخرد، مانعی ندارد.
س. آیا فروش کالایی به مبلغی بیش از قیمت روز در ازای دریافت چک ده روزه بنا به تصمیم و اختیار خریدار اشکال ربوی دارد؟
ج. نسیه فروختن اشکالی ندارد اگر چه از قیمت نقد بیشتر بگیرد.
س. اگر کسی ملکی را اجاره کرد و پس از مدت تعیین شده تخلیه نکرد، چه حکمی دارد؟
ج. بدون اجازه مالک، بعد از مدّت اجاره، حکم غصب را دارد.
س. به پیشنهاد مستأجر، اجاره یکسال بطور یکجا و در پایان زمان اجاره طی یک چک پرداخت می شود. آیا اگر مبلغ چک، بیش از مجموع اجاره های ماهانه باشد چنین کاری وجاهت شرعی دارد یا نه؟
ج. اگر از اول وجه اجاره را ـ به ملاحظه اینکه نسیه یکساله است ـ بیشتر از مقدار وجه اجاره نقد، در عقد اجاره تعیین کنند اشکال ندارد ولی افزودن مبلغی بر اجاره قراردادی در عقد اجاره به حساب مدت تأخیر، حرام است.
س. آیا بردن بچه های کوچک به مسجد کراهت دارد؟
ج. اشکال ندارد؛ مگر موجب هتک مسجد یا مزاحم نمازگزاران باشد.
س. بالکن مسجد چه حکمی دارد و آیا احکام مسجد باید در آن مکان جاری شود؟
ج. بالکن اگر در داخل فضای مسجد است، حکم همان مسجد را دارد.
س. شخصی که تردد شغلی دارد اگر برای امری مثل صله ارحام یکی دو روز زودتر به محل کار برود حکم این سفر چیست؟
ج. در فرض مذکور نماز تمام است، و روزه صحیح می باشد.
س. جملاتی که در ادعیه مشهور مثل دعای کمیل و زیارت عاشورا سه مرتبه یا بیشتر تکرار میکنند از نظر شرعی صحیح می باشد یا خیر و آیا روایتی در این زمینه موجود میباشد؟
ج. فی نفسه بدون قصد ورود مانع ندارد.
س. با توجه به اینکه ورود زن حائض به حرم معصومین (ع) جایز نمی باشد در مورد حرم امام حسین (ع) که صحن نیز مسقف و به نوعی متصل به روضه است حکم چیست؟
ج. بنابر احتیاط واجب در حرم امام حسین(علیه السلام) یعنی زیر گنبد و اطراف ضریح مطهر، نمی تواند توقف نماید ولی توقف در رواق ها و قسمت های متصل به حرم آن حضرت(علیه السلام) اگر مسجد نباشد اشکال ندارد.