: اگر ميخواهيد استخدام شويد؛ اين 9 نکته را بخوانيد!
تاریخ انتشار: 95/06/02 14:31
جام جم/ بسياري از اشتباهاتي که در روند مصاحبههاي شغلي رخ ميدهند قابل پيشبيني و اصلاح هستند. رعايت چند نکته ميتواند فرد را براي يکي از پرچالشترين مراحل زندگياش يعني "دستيابي به کار دلخواه" ياري کند.
دکتر جينا بارکا يکي از وبلاگنويسان مجله "روانشناسي امروز" در پژوهشي پيرامون نکاتي که بايد هنگام کاريابي در نظر گرفته شود به ۹ نکته بسيار مهم اشاره کرده است. از نظر او فرد جوياي کار در هر سني که باشد با بهکارگيري قوانين کاريابي ميتواند به موفقيت برسد.
تلاش در جهت عرضه و معرفي خود در دنيايي که از افراد ميخواهد همواره با فروتني و تواضع صحنه اصلي را به ديگران واگذار کنند، بسيار دشوار به نظر ميرسد. ولي توجه به نکات زير ميتواند فرد را در اين چالش بزرگ زندگي ياري کند:
۱- قدرت تاثيرگذاري در نخستين برخورد را دستکم نگيريد. اگر ميخواهيد در ۹ دقيقه نخست تاثير مثبت و ماندگاري از خود بهجا بگذاريد بايد تلاش کنيد بهترين وجوه خود را عرضه کنيد. اين به اين معنا نيست که شخصيتي کاذب از خود بسازيد بلکه منظور ارائه بهترين نسخه از خود واقعي است.
۲- از پوشيدن لباسهاي فانتزي مد روز بپرهيزيد. پوشش خود را به گونهاي انتخاب کنيد که باعث جلب توجه نشود. شلوار يا دامن تيره، بلوز تيره يا روشن، کفش راحت و يک شال رنگي پوشش مناسبي است. کفشهاي پاشنهداري که باعث شوند هنگام راه رفتن تلو تلو بخوريد و يا پاشنه پا زخمي شود براي ديدار نخست و مصاحبه مناسبتي ندارد.
۳- هوشيار باشيد و بر صحبتهاي مصاحبهکننده تمرکز کنيد و از پراکندگي فکر بپرهيزيد. هنگامي که مصاحبهکننده صحبت ميکند به جاي فکر کردن به اين که وقتي نوبت به شما برسد چه خواهيد گفت، به آنچه در همان لحظه به شما گفته ميشود توجه کنيد.
از ارتباطات غيرکلامي از قبيل برقراري ارتباط چشمي استفاده نماييد که بيانگر توجه و علاقه شماست. لبخند بزنيد، لبخندي معقول و به تناوب در موقعيتهاي مناسب تا حدي که ديگران متوجه شوند که فردي شاد و پرانرژي هستيد. فضايي ايجاد کنيد که مخاطب در آن احساس راحتي کند.
۴- وانمود کنيد مشتاق و پرنشاط هستيد حتي اگر وجودتان را اضطراب و نگراني فرا گرفته است. اجازه ندهيد اضطراب و ناراحتي خطوط چهرهتان را تغيير دهد. از اشک ريختن، لرزش لب و زل زدن خودداري کنيد.
۵- خود را به گونهاي معرفي کنيد که مصاحبهکننده متوجه حس مسئوليتپذيري شما بشود. کارفرما به افرادي نياز دارد که بتوانند بدون کسب اجازه براي هر اقدامي ابتکار عمل را به دست گيرند. آنها ميخواهند شما فردي قابل اطمينان باشيد.
حتي اگر به خود اطمينان نداريد، وانمود کنيد که از اعتماد به نفس کافي برخوردار هستيد.
۶- دستهاي خود را هنگام مصاحبه روي رانها و يا دسته صندلي قرار دهيد. از بازي با موها يا ناخنهاي خود يا هر حرکتي که حاکي از اضطراب و عصبيت باشد خودداري کنيد. پاهاي خود را تکان ندهيد.
اين حرکات جزيي موجب پرتي حواس ميشوند، بهعلاوه در ذهن مخاطب خاطرهاي به يادماندني به جا ميگذارند. آنچه شما ميخواهيد اين است که هنگام مصاحبه آنچه را گفتهايد به خاطر داشته باشند، نه حرکاتي که از خود نشان دادهايد.
۷- اگر چيزي را نميدانيد، وانمود نکنيد که ميدانيد اما نشان دهيد که همواره مشتاق فراگيري چيزهاي جديد هستيد. بيان "خير، اين کار را هرگز انجام ندادهام" و يا "خير، در اين زمينه تجربهاي ندارم" کمکي به موفقيت شما نخواهد کرد.
به جاي آن ميتوان گفت: "هميشه بسيار مشتاق و علاقمند به فراگيري آن بودهام ولي تا کنون فرصتي براي آن نداشتهام" يا اين که "من در فراگيري سرعت عمل بالايي دارم و اگر کسي به من آموزش دهد، سريعا ياد خواهم گرفت".
۸- به خاطر داشته باشيد که مشاغل بسياري خارج از آنجا وجود دارد، همانطور که خانههاي بيشماري براي اسکان و فرصتهاي عشقي بالقوه واقعي براي برقراري رابطه عاطفي وجود دارد. شما تنها به يک مورد از تعداد بيشماري از موارد نيازمند هستيد.
۹- زودتر از موعد مقرر در محل حاضر شويد. روزنامهاي همراه خود بياوريد تا هنگام انتظار مطالعه کنيد. موقع دست دادن نوک انگشتان خود را جوري در دستان طرف مقابل قرار ندهيد گويي هيچ استخواني در بدنتان وجود ندارد.
هنگامي که چيزي به نظرتان خندهدار، عجيب و نامربوط ميرسد و يا اين که گيج شدهايد لبخند بزنيد. پس از مصاحبه يک "اي ميل" تشکرآميز بفرستيد و خود را مشتاق نشان دهيد. از تماس تلفني براي کسب نتيجه خودداري کنيد.
با رعايت اين نکات، اگر کارفرما به اندازه کافي هوشمند باشد، شما را استخدام خواهد کرد.