هواپيمايي که قطار ميشود
تاریخ انتشار: 95/06/04 19:39
تسنيم/ يک موسسه سوئيسي هواپيمايي جديد به نام "کليپ اير" طراحي کرده که شامل بدنه، کابين خلبان، و سه موتور، متصل به حداکثر سه محفظه - هر يک به وزن حدود ۳۰ تن - است و ميتوانند به عنوان کابين مسافر يا حمل بار مورد استفاده واقع شوند.
در طرح مؤسسه پلي تکنيک فدرال لوزان در سوئيس، اين هواپيما دو بال بلند دارد و قادر به حمل 450 نفر - هر محفظه 150 نفر - يا ترکيبي از مسافر و کالاست. اين ميزان معادل فضاي سه هواپيماي A320 است، در حالي که به نيمي از قدرت موتور آنها نيازمند است.
سه محفظه تعبيه شده بهگونهاي طراحي شده تا بتواند به راحتي از بدنه جدا شده و اجازه چرخش سريع روي زمين را به هواپيما بدهند. از آنجا که اين محفظهها قابليت حملروي تريلي را دارند، ميتوانند مسافران را به ايستگاههاي قطار محلي يا مترو برسانند.
همچنين اين محفظهها ميتوانند مسافران را از ايستگاه مترو به فرودگاه برسانند و به هواپيما متصل شوند، بدون اينکه نيازي به پياده شدن مسافران باشد. اين انتقال يکباره نياز به پايانههاي فرودگاهي و صف مسافران براي سوار شدن به هواپيما را از بين ميبرد.
اين روش موجب انعطافپذير و کارآمد شدن مديريت ناوگان و بارگيري سريعتر ميشود. هواپيماي کليپاير ميتواند ميزان زمان و هزينه سفر و احتمال انجام پروازهاي خالي را به شدت کاهش دهد. اين سيستم همچنين نسبت به فناوريهاي موجود، سازگارتر با محيط زيست است، چراکه با سه محفظه در زير يک مجموعه بال، توليد گازهاي گلخانهاي کمتري را به همراه دارد و مصرف سوخت آن با سه هواپيماي تک با همان ظرفيت پرواز در ارتفاع و سرعت برابر است. شرکت سازنده سوئيسي اين هواپيما ايده استفاده از انواع سوخت پاک مانند هيدروژن مايع و سوختهاي زيستي به جاي بنزين سنتي را نيز دنبال ميکند.
ايده بلندپروازانه ساخت اين نوع هواپيما هنوز راه درازي در پيش دارد و نياز بيشتري به شبيهسازي آيروديناميکي پيشرفته براي تست عملي واقعي آن است. هنوز سئوالات بدون پاسخ زيادي هستند که بايد در اين زمينه جواب داده شوند، مانند اينکه اين پيکربندي چه تأثيري در روشهاي امنيتي مسافرت هوايي دارد.
هنوز هم کليپاير داراي پتانسيل بسيار زيادي است که تيم پروژه تحقيقاتي آن بايد روي امکانسنجي فني اين هواپيما در هر مرحله کار کنند. گرچه اين هواپيما بايد بتواند قبل از پرواز وسايل نقليه مافوق صوت تبديل به يک واقعيت