زنده باد ولایت : ناوهای هواپیما بر، قلب نیروی دریایی ایالات متحده به شمار می روند. عرشه آن ها بخشی از خاک و قلمروی شناور آمریکا در سراسر دنیا هستند. ناوها طرح های نظامی گسترده را در دریاها اجرا می کنند. تنها کابوی ها نیستند که از این ماشین های جنگی استفاده می کنند و همه کشورهای دنیا تلاش دارند در زمینه مذکور پیشرفت کنند.
هزینه ساخت این کشتی های غول پیکر بسیار زیاد است و جدیدترین نمونه آن ها بیش از ۱۳ میلیارد دلار قیمت دارد. با این حال، ناوهای هواپیما بر می توانند ۵۰ سال خدمات رسانی کنند. تصاویری که در ادامه خواهید دید، اهمیت و قدرت ناوهای هواپیما بر ارتش ایالات متحده را به خوبی نشان می دهند. پیشنهاد می دهیم آن ها را مشاهده کنید تا از توانایی ها و قابلیت های این کشتی های غول آسا مطلع گردید.
ناو «آیزنهاوِر» نخستین بار در سال ۱۹۷۵ میلادی مستقر شد و تا سال ۲۰۲۵، برنامه ای برای جایگزینی آن وجود ندارد
ناوهای هواپیما بر، قلب نیروی دریایی ایالات متحده به شمار می روند. عرشه آن ها بخشی از خاک و قلمروی شناور آمریکا در سراسر دنیا هستند. ناوها طرح های نظامی گسترده را در دریاها اجرا می کنند. تنها کابوی ها نیستند که از این ماشین های جنگی استفاده می کنند و همه کشورهای دنیا تلاش دارند در زمینه مذکور پیشرفت کنند.
هزینه ساخت این کشتی های غول پیکر بسیار زیاد است و جدیدترین نمونه آن ها بیش از ۱۳ میلیارد دلار قیمت دارد. با این حال، ناوهای هواپیما بر می توانند ۵۰ سال خدمات رسانی کنند. تصاویری که در ادامه خواهید دید، اهمیت و قدرت ناوهای هواپیما بر ارتش ایالات متحده را به خوبی نشان می دهند. پیشنهاد می دهیم آن ها را مشاهده کنید تا از توانایی ها و قابلیت های این کشتی های غول آسا مطلع گردید.
ناو «آیزنهاوِر» نخستین بار در سال ۱۹۷۵ میلادی مستقر شد و تا سال ۲۰۲۵، برنامه ای برای جایگزینی آن وجود ندارد
در حال حاضر، ارتش آمریکا ۱۰ ناو ماموریت داده شده دارد که می توانند ۹۰ هواپیما را با خود حمل کنند. هزاران زن و مرد همراه با ۵ هزار خلبان، ملوان و تفنگداران دریایی در این زمینه خدمات ارائه می کنند.
این تصویر از هواپیماهای «F/A-18» گرفته شده که قرار است روی ناو گشت برنند.
با زوم کردن بر روی آن، می توانیم خلبان «تام شِلی» را ببینیم که به خدمه اش بر روی زمین ادای احترام می کند
سپس هواپیمای او بلند می شود. وی وارد آسمان شده و هدف خود را دنبال می کند
به خاطر آن که آقای شِلی همچنان مسیر خود را طرح ریزی می کند، تعدادی از هواپیماها که زودتر بیرون رفته اند، به زمین باز می گردند.
خلبان ها قصد دارند با قلاب کردن هواپیما به ۴ کابلی که در طول عرشه کشیده شده، حرکت خود را به سمت دیگر ناو متوقف نمایند.
فرود آمدن بر روی ناو حتی در شرایط نوری مناسب، با چالش هایی همراه است. این خلبان رو به جلو حرکت نموده و و منتظر است که کابل را بگیرد.
هنگام نشستن بر روی عرشه، از سمت چرخ ها دود به چشم می خورد؛ زیرا قلاب قبل از آن که به لاین سوم گیر کند، بر روی زمین کشیده می شود.
هواپیما قبل از توقف، کابل فلزی را پاره می کند.
هنگامی که خلبان بیرون می آید، خدمه وارد جت شده و به تمیز کردن و چک نمودن آن مشغول می شوند.
افرادی که لباس قرمز به تن دارند، جت را خلع سلاح کرده و مهمات استفاده نشده را تا ماموریت بعدی، در زیر عرشه جاسازی می نمایند.
موشک های «AIM 9X» بر روی قفسه قرار داده شده و از هواپیما دور می شوند
این کار برای بمب های ۲۲۷ کیلوگرمی «MK 82» که بخشی از بارهای استاندارد به شمار می روند نیز انجام می گیرد.
عرشه آشیانه نیز جا به جا می شود. با وجود سر کردن کلاه های ایمنی، این کار به نیروهای زبده و همکاری گسترده نیز دارد.
با وجود مشخص بودن روند عملیات، هر لحظه از این کار خطراتی به همراه دارد.
فردی که در تصویر مشاهده می کنید، هواپیما را برای قرار گیری در محل هدایت می کند
هنگامی که این کار انجام گرفت، او دستش را به نشانه موفقیت آمیز بودن تکان می دهد.
در این لحظه، هواپیمایی ۱۴ تنی طول عرشه را برای بلند شدن طی می کند.
آشیانه عرشه را مشاهده می کنید که هواپیماها به درون آن هدایت می شوند.
تمام هواپیماها از جهات مختلف مورد تعمیر قرار می گیرند و هر جتی در این جا نگهداری می شود
به خاطر فضای بازی که در آشیانه وجود دارد، ملوان ها و نیروهای دریایی تمرینات فیزیکی خود را در این مکان پیگیری می کنند.
برای جلوگیری از سردرگمی بر روی عرشه، اتاق کنترل فعالیت هایی که در بیرون رخ می دهد را رصد می کند.
هواپیماها با استفاده از آیتم های متعدد و توسط کارهای خاص و دستورهای ویژه، هدایت می شوند و در صورت نیاز، خدمات دریافت می کنند.
برای کنترل یک ناو ۲۲۵ متری که ۱۰۰ هزار تن وزن دارد، عوامل و نیروهای بسیاری باید با یکدیگر همکاری کنند.
در همین حال، کاپیتان در حال مصاحبه با شبکه های تلویزیونی «سی ان ان» و «ای بی سی» است
با این وجود، کار بر روی عرشه هیچ گاه متوقف نمی شود. برخی کارها تنها در شرایطی می توانند انجام شوند که دم هواپیما از لبه عرشه آویزان شود. جت شب را در این حالت می گذراند و صبح هنگام نیز کار از همین جا آغاز می گردد.
مرکز فرماندهی کشتی را ملاحظه می کنید. دریادار از این جا می تواند بدون آن که در کارها تداخل ایجاد شود، دیگر کشتی های ناوگان را هدایت کند.
در زیر عرشه نیز سوپر مارکت وجود دارد که می توان از آن جا کالاهای مورد نظر را خریداری نمود
با وجود کیلومترها فاصله ار خشکی و ماه ها دوری از خانه، بسیاری از ملوان ها پول خود را صرف خرید کالاهای خرده ریز می کنند.
دست آن ها برای انتخاب باز است و همانطور که مشاهده می کنید، دوچرخه نیز در این کالا ها وجود دارد.
دستکش هایی که برای استفاده بر روی عرشه مناسب هستند، در مقایسه با دوچرخه ها فروش بیشتری دارند
هیچ کمبودی در اقلام دیگر وجود ندارد. فروشندگان از وجود هزاران خلبان و ملوان بر روی آب ها آگاهی دارند.
کمپانی «Starbucks» نیز در این جا شعبه دارد. خدمه ای که قبلا در اماکن غیر نظامی آموزش دیده اند، در کشتی مشغول به کار هستند.
با وجود امکانات رفاهی گسترده، هیچ چیز نمی تواند جای ارتباط فامیلی را بگیرد. افسرها به خدمه توصیه می کنند که ساعت ۳ صبح با خانه هایشان تماس گرفته و قبل از آن که روز خود را آغاز کنند، برای آن ها آرزوهای خوب داشته باشند. حتی افراد تنها نیز با چالش دوری از خشکی مواجه هستند.
دستگاه های تجهیزات افسران سیگنال فرود را مشاهده می کنید.
آن ها وظیفه دارند چراغ ها را برای کمک به پیدا نمودن هدف توسط خلبان ها روشن کنند.
علی رغم اقدامات پیش گیرانه، اشتباهات گاهی رخ می دهند. به همین دلیل، مجرای نجاتی که ملاحظه می کنید تعبیه شده تا افسران در شرایط اضطراری بتوانند خود را از مهلکه نجات دهند.
در پشت کشتی، یک آتشبار موشکی رو به دریا دیده می شود.