«کارآفرینی یک سبک زندگی است، موفقترینها کسانی هستند که تمام فکر و ذکرشان کسب و کارشان است» این جمله را یکی از موسسان کافه بازار میگوید. شاید شما هم به فکرتان رسیده است که باید تنبلی را کنار بگذارید و کار کنید، اما نمیدانید باید از کجا شروع کرد یا چطور یک کسب و کار جمع و جور راه انداخت. قطعا ماه و فلک و خورشید به بهبود شرایط کارتان کمکی نمیکند و این شما هستید که باید به دنبال آموختن تجربهها و اصلهایی باشید که راهتان را هموار کند. همراهمان ما باشید تا دو مورد از مهمترین قانونهای کارآفرینی را به شما معرفی کنیم؛ اصل بیست هشتاد و اصل ده سی شصت.
«کارآفرینی یک سبک زندگی است، موفقترینها کسانی هستند که تمام فکر و ذکرشان کسب و کارشان است» این جمله را یکی از موسسان کافه بازار میگوید. شاید شما هم به فکرتان رسیده است که باید تنبلی را کنار بگذارید و کار کنید، اما نمیدانید باید از کجا شروع کرد یا چطور یک کسب و کار جمع و جور راه انداخت. قطعا ماه و فلک و خورشید به بهبود شرایط کارتان کمکی نمیکند و این شما هستید که باید به دنبال آموختن تجربهها و اصلهایی باشید که راهتان را هموار کند. همراهمان ما باشید تا دو مورد از مهمترین قانونهای کارآفرینی را به شما معرفی کنیم؛ اصل بیست هشتاد و اصل ده سی شصت.
اصل پارتو یا بیست هشتاد
«کارآفرینی یک سبک زندگی است، موفقترینها کسانی هستند که تمام فکر و ذکرشان کسب و کارشان است» این جمله را یکی از موسسان کافه بازار میگوید. شاید شما هم به فکرتان رسیده است که باید تنبلی را کنار بگذارید و کار کنید، اما نمیدانید باید از کجا شروع کرد یا چطور یک کسب و کار جمع و جور راه انداخت. قطعا ماه و فلک و خورشید به بهبود شرایط کارتان کمکی نمیکند و این شما هستید که باید به دنبال آموختن تجربهها و اصلهایی باشید که راهتان را هموار کند. همراهمان ما باشید تا دو مورد از مهمترین قانونهای کارآفرینی را به شما معرفی کنیم؛ اصل بیست هشتاد و اصل ده سی شصت.
اصل پارتو یا بیست هشتاد
روزی یک اقتصاددان ایتالیایی وقتی در حال تحقیقات روی زمینهای کشورش بود، متوجه شد که 80 درصد این زمینها متعلق به 20 درصد مردم آنجاست. سپس او تحقیقات خود را در کشورهای مختلفی انجام داد و در کمال تعجب به این نتیجه رسید که این اصل قابل تعمیم در سایر کشورها نیز هست. او و دیگر اندیشمندان به این نتیجه رسیدند که این قانون در حوزههای دیگری هم قابل تعمیم است. از اتفاقات ساده زندگی بگیرید تا اصول مهم بازاریابی و کسب و کار. به این ترتیب قانون پارتو یا اصل 80/20 را بیان کردند، طبق این اصل 80 درصد از نتایج هر عملی از 20 درصد علل آن به وجود میآید.
این قانون یک اصل قدرتمند و زیربنایی در زندگی و کسب و کار است. به عنوان مثال:
* 80 درصد از نتایج از 20 درصد تلاش شما به دست میآیند.
* 20 درصد از مشتریان شما، 80 درصد سودتان را رقم میزنند.
* 80 درصد از کسب و کار شما را، 20 درصد از مشتریانتان تشکیل میدهند.
*20 درصد از محصولات یا خدمات شما، 80 درصد از سودتان را رقم میزند.
*80 درصد از ارزش کسب و کار شما ناشی از 20 درصد مراحل کارتان است.
کلید طلایی اصل پارتو این است که شما 20 درصد مهم را شناسایی کنید و روی آن تمرکز کنید سپس 80 درصد باقیمانده را از ذهنتان پاک کنید و وقت خود را به آن اختصاص ندهید. به همین سادگی، کمکم به این نتیجه میرسید زمانی که میتوانید با حداقل تلاش به حداکثر سود برسید، چرا کل زمان خود را به آن کار اختصاص دهید!؟
به کسب و کار خود نگاه بیاندازید و روی 20 درصد از محصولاتی که 80 درصد سود شما را به وجود میآورند، تمرکز کنید. به این اصل با دقت فکر کنید که چگونه و به چند روش میتوانید آن را بکار گیرید. مطمئناً نتایج شگفتانگیزی به دست خواهید آورد.
اصل ده سی شصت
استیو جابز در سال 2007 بهترین معرفی تجاری تمام دوران را در مورد آیفون کینوت انجام داد. او در این سمینار از قاعده 10/30/60 استفاده کرد. به این ترتیب که 10 درصد از زمان را به بررسی تاریخی صنعت حوزه کاری خود پرداخت. 30 درصد را صرف برند اپل به عنوان یک کسب و کار کرد و 60 درصد دیگر را برای معرفی آیفون به کار برد.
همانطور که دیدید این اصل به سه بخش تقسیم میشود، شما بین کارهای خود اولویت بندی میکنید و به کار مهمتر درصد بیشتری را اختصاص میدهید. فرمولی را برای این قانون طراحی کردهاند که به این ترتیب است: 10 درصد استراتژی و ارزیابی، 30 درصد خلاقیت و ایدهسازی و 60 درصد پرداخت به رسانهها (یعنی چگونگی ارائه محصول و تبلیغات آن).
شاید برایتان جالب باشد این قاعده در کمپینهای شرکتهای نایک، سامسونگ و انگری برد بکار گرفته شده است. حتما برای شما این سوال به وجود آمده است که از 10/30/60 چطور باید استفاده کنیم؟ به مثالهای زیر توجه کنید تا بیشتر متوجه نحوه درست به کارگیری این قانون شوید.
نوشتن کتاب: نویسنده معتبر آمریکایی، ست گولدین، بودجهبندی زمانی کتاب خویش را بر همین اساس صورت داد. 10 درصد از زمان خود را صرف برنامهریزی، 30 درصد زمان صرف نوشتن متن کتاب و 60 درصد زمان خویش را صرف فعالیتهای تبلیغاتی مرتبط با کتاب خود کرد.
برندهای اجتماعی: غالب برندها اجتماعی موفق (نظیر ردبول، دیزنی و باربری)، 10 درصد از زمان خود را صرف تولید محتوا، 30 درصد زمان را صرف جمعآوری اطلاعات و آشنایی با مخاطب هدف و 60 درصد زمان را صرف برقراری ارتباط معنادار با مشتری یا پاسخ سریع به درخواست مشتری مینمایند.
این قوانین امتحان خود را پس دادهاند
برای اینکه به یک کارآفرین موفق تبدیل شوید و حسابی کسب و کارتان رونق بگیرد همیشه باید ده قدم جلوتر از آدمهای دیگر باشید و برای میانبر زدن از قدمهایی که دیگران رفتهاند استفاده کنید. دانستن این قانونها درست عین انتقال تجربه از یک فرد با تجربه در زمینه کار است. باید بدانید که قوانین جهانی کارآفرینی امتحان خود را پس دادهاند و حالا فقط وقت بهرهبرداری از آنهاست.